lørdag 28. november 2009

NEL forsvinner fra Helsebiblioteket

Nyheten om at Norsk Elektronisk Legehåndbok ikke lenger kommer til å være gratis tilgjengelig til offentlig helsepersonell via Helsebiblioteket, har skapt sterke reaksjoner blant norske allmennleger. På legenes eget forum, Eyr, har engasjementet - og frustrasjonen rundt dette vært stor. Rogaland Legeforening har sendt ut brev til Helseministeren, med tittelen "Helsebiblioteket fjerner landets desidert viktigste kvalitetsverktøy for helsepersonell i primærhelsetjenesten, til fordel for et engelsk oppslagsverk".

Nå vil vi gjerne høre dine meninger.

7 kommentarer:

  1. Kristin Alise Jakobse, Allmennlege29. november 2009 kl. 18:43

    I klinisk praksis har NEL vist seg uvurderlig for meg, som relativt nyutdannet og spesialistkandidat. Det har vært mitt viktigste verktøy siden jeg var student med lisens. Da jeg var i sykehuspraksis, hadde vi tilgang på up-to-date. Dette oppslagsverket var tidkrevende og lite brukervennlig, og i allmennpraksis vil jeg si det er ubrukelig i hverdagen, men jada, dersom du sitter etter arbeidstid eller på fritiden, kan du ha tid til å bruke et dette oppslagsverket. Jeg jobber i en kommunal praksis, og jeg må sjekke budsjett og pris før jeg vet om vi kan investere i NEL, men jeg håper det.

    Ikke bare faglig vil allmennpraksis vil lide. Som nyutdannet vil jeg si at dersom jeg ikke hadde NEL, ville jeg mang en gang ha lurt på "hva gjør jeg nå?". Jeg bekymrer meg også for rekrutteringen i så måte. Dersom du som turnuslege ikke har tilgang til beslutningsstøtte i en travel hverdag, ja da tenker du kanskje "huff, jeg vil på sykehus, der har jeg en stor gruppe spesialister rundt meg, dette var vanskelig". Kanskje jeg tar feil. Jeg håper det.

    Som deltids doktorgradsstipendiat har jeg tilgang til masse tidsskrifter via mitt universitetsbibliotek, og jeg har ingen bruk for helsebiblioteket i min hverdag lenger. Synd.

    Anbudsprosessen kan jeg si mange ting om, men jeg lar det heller være. Dette er en fadese. Uansett hvordan man snur og vender på det. NEL er tilgjengelig for de som har råd til det, og det er veldig dumt for de andre. Jeg håper det er nok for NEL at allmennmedisinerne i Norge kjenner sin besøkelsestid og støtter opp om produktet ved å kjøpe det til bruk i sin praksis. Vi skal i alle fall snu og vende å hver krone for å ha råd til å fortsatt ha NEL til bruk i hverdagen!

    SvarSlett
  2. Hei. Som legestudent med lisens har jeg tilgang til NEL både i jobbsammenheng og ved å registrere meg via innlogging til NELs egne sider. Der jeg bruker NEL mest nå er like fullt som fast verktøy på lesesalen for å slå opp klinisk relevant informasjon.

    Både jeg og mange av mine medstudenter bruker NEL fra helsebiblioteket da de har en mye mer stabil tjeneste en direkte fra NEL (innloggingen der feiler og kaster deg ut så man ikke får brukt det).

    NEL er nok som jeg ser det kanskje det mest nyttige verktøyet fra bibliotektjenester (med god margin!) både i en utdanningssituasjon og i arbeid med fersk lisens.

    Rent faglig synes jeg derfor det er synd hvis dette taes vekk som et tilbud - rett og slett på grunn av god kvalitet, enkel tilgang og driftssikkerhet!

    SvarSlett
  3. NEL er et nasjonalt oppslagsverk som er "privat" fordi staten har neglisjert denne oppgaven. Man har de siste årene fått svekket industriens påvirkning i allmennmedisinen. Farmasøytisk industri brukte tidligere oppmot 500 millioner kroner bare i Norge. Staten har beveliget ti-10 milloner (!!!!) til en informasjonsavdeling for riktig legemiddelbehandling i 2008.Det betales ut over 40 milliarder (!!!!) i sykepenger. Hva er salede sykehusbudsjetter for i år?? Hva er 14 eller 17 millioner for et nasjonalt oppslagsverk?? Det er helt ufattelig at ingen som rangeres over Helsebiblioteket tar fatt i denne saken. Synes at våre foreninger bør sørge for at HD ved Bjørn Inge Larsen eller Helseministeren får oversendt alle innleggene i saken. De bør også be om å få møte disse for å ta opp saken videre.Norsk helsenett er blitt et statlig selskap og et forslag som har vært fremmet er å få NEL lagt ut her til ALLE brukere av helsenettet. Det betaler vi for og de kunne godt gi oss en tjeneste vi har mer enn bruk for.

    SvarSlett
  4. Jeg har fulgt debatten vedr. NEL og helsebiblioteket på Eyr og tenkt at når så mange reagerer og argumenterer godt, er det overflødig å få sagt omtrent det samme en gang til. Men det er vel egentlig ikke nok å være enig og så bare tie, da ikke bare kvalitet men også kvantitet i reaksjonene er av betdning her.

    Som fastlege setter jeg stor pris på NEL. Den har i 95% av situasjonene jeg trenger hjelp, oppfrisking eller dokumentasjon erstattet alle andre hjelpemidler. Under legevaktarbeid har den erstattet helt den tidligere så kjærkomne legevakthåndboken.
    Som så mange andre vet jeg ikke hvordan jeg skulle ha klart meg uten NEL både på kontoret og på vakt. Den er norsk både i språk og i.f.t. nasjonale lover, regler, rettningslinjer og særegenheter og kan dermed ikke erstattes av et engelsk eller internasjonalt oppslagsverk. Pasientinformasjonen brukes daglig, til stor glede for pasientene og arbeidsbesparelse for meg. Jeg anbefaler mine pasienter å bruke pasienthandboka.no som kvalitetssikret oppslagsverk dersom de lurer på noe.
    Sist men ikke minst: NEL er svaært rask og oversiktlig i bruk.
    Jeg er for tiden under sideutdanning på en sykehusavdeling. Her har jeg hatt anledning til å teste både UpToDate og ClinicalEvidence.
    Jeg kan bekrefte Jakobsens påstand om at disse verktøyene IKKE egner seg til bruk i allmenpraksis og enda mindre på legevakt og dermed på ingen måte vil kunne erstatte NEL i hverdagen. Til det er disse alt for trege og kompliserte/uoversiktlige, for ikke å snakke om mangelene på norsk pasientinformasjon og informasjon som er direkte feil i følge norske rettningslinjer (eks. bruk av Fucidin lokalt ved Impetigo).
    Jeg tipset mine nevrologkollegaer om NEL. De ble positivt overrasket og begynte å bruke NEL straks. Dette har ført til at selv mine spesialistkollegaer i hverdagen i.f.m. postarbeid benytter seg av NEL når det gjelder problemstillinger som ligger litt utenfor egen spesialitet. Dette har i konkrete tilfeller redusert behov for tilsyn fra annen spesialitet, eller spisse formulering av problemstillingen ved bestilling av tilsyn.

    Så tilbake til innledningen: det er sikkert flere enn meg som sitter (satt..) på sidenlingen, leser og samtykker med våre protester. Men for å tydeliggjøre alvoret overfor helsebiblioteket og HD, er det relevant at kvantiteten i kommentarene gjenspeiler antallet til dem som mener at det vil være et katastrofalt tap om NEL blir borte som en gratis tjeneste for alle, ikke minst studentene.

    Jeg (og med meg mine 2 kollegaer på kontoret) vil uansett fortsette med å bruke NEL, prisen -dersom h.bibl. ikke har vett til å snu i denne saken- er absolutt verdt det.

    SvarSlett
  5. Jeg er helsesekretær og har hatt meget stor nytte av NEL, jeg har ansett dette som det mest seriøse nettstedet innen medisin. Det er meget brukervennlig og man slipper all denne reklamen, samt alle disse evinnelige trendy overskriftene om f.eks "hvordan bli slank", "få et bedre sexliv" osv

    SvarSlett
  6. Eg har brukt NEL sidan det kosta "flesk", men har det vore særs nyttig i BHT, også for anna helsepersonell, som no også har adgang på nett.
    Det er viktig å ha tilgang til gode norske nettressursar, men sidan alt skal ut på anbod, kan ein sikkert få alt billeg. Men framleis tenkjer og bruker me norsk i kvardagen, og bruk av engelsk vert vel førebels ein omveg? Kva gjer Helsebiblioteket/annan instans for at NEL kan vera tilgjengeleg etter 1/2-10, også på CD?

    SvarSlett
  7. Christian Shetelig, medisinstudent8. desember 2009 kl. 21:45

    For oss som er medisinstudenter i utlandet er NEL et utmerket verktøy for å få en smidigere overgang til det norske helsesystemet, både når det gjelder norske retningslinjer og terminologi. Jeg har selv tilgang til UpToDate gjennom universitetet jeg studerer ved, men bruker NEL hyppigere grunnet bedre brukervennlighet og oversiktlighet. Selv om UpToDate etter sigende har mer informasjon enn NEL, kan et informasjonssøk der til tider være som å lete etter en nål i en høystakk, noe som er langt fra ideelt hvis man har en pasient foran seg.

    SvarSlett

Velg navn og eventuelt nettadresse i "kommenter som" feltet dersom du ikke er pålogget en google konto